Search

Raamkunst voor een privéwoning

Updated: Jul 30, 2019


Deze lente werkte ik aan een project voor een familie die net naar een nieuw huis verhuisd waren. Het was een jaren 50 huis, waar de afgelopen jaren maar weinig aan gedaan was. De nieuwe eigenaren besloten om woning grondig te renoveren. Ze maakten de keuken open en plaatsten een nieuwe deur naar de gang. Boven deze deur was ruimte voor een raam.


Op zoek naar inspiratie


Ze hebben het huis echt leuk opgeknapt. Ook hebben ze de woning sfeervol ingericht. Aan de muren hangen enkele schilderijen die door hun moeders zijn gemaakt. Vooral één van de aquarellen vind ik erg mooi. Zowel het huis als de aquarel werden de inspiratie voor mijn ontwerp.



Beekje in de lente


Als kunstenaar is het eigenlijk de bedoeling dat je iedere dag aan het tekenen en schilderen bent. Ik moet toegeven dat dat niet voor mij geld. Soms ben ik zo bezig met werken en familiedingen, of ik ben gewoon te moe! Slechte kunstenaar, foei! Maar af en toe vind ik toch een rustig momentje om te rommelen met krijt en verf. Op een dag was ik wat kleine experimentjes aan het schilderen op papier, toen ik iets zag wat me beviel. Ik pakte een nieuw stukje papier en schilderde het opnieuw. Ik wist dat dit het juiste ontwerp was voor dit gezin. Het zag eruit als een stromend beekje, met bloesemblaadjes die over het wateroppervlak dreven. Ik noemde het ‘Beekje in de Lente’.


Ik probeer altijd verschillende manieren te bedenken hoe ik een ontwerp in glas kan maken


Gelukkig vonden mijn klanten mijn ontwerp ook mooi. Nu moest ik aan de slag. Ik probeer altijd verschillende manieren te bedenken hoe ik een ontwerp in glas kan maken. Deze keer wilde ik dat het raam er goed uit zou zien aan beide kanten. Ook wilde ik dat het ontwerp goed ervaren zou worden zonder licht erachter. Het raam zit binnen in het huis, dus er is minder natuurlijk licht overdag. Ik besloot om half opaak, half transparant glas te gebruiken van Spectrum/Oceanside. De bloesem zou ik aan beide zijdes van het paneel lijmen.



Om de verf te testen, maakte ik drie monsters


Ik wilde aan beide zijdes van het glas schilderen. Met contourverf is dit geen probleem, maar met emailles werkt het niet altijd goed. Soms blijft de verf aan de onderkant aan de plaat in de oven plakken. Ook wilde ik de verf een beetje laten overlopen als een aquarel. Dat moest ik ook testen. Om de verf te testen, maakte ik drie monsters met hetzelfde glas dat ik voor het project zou gebruiken. Ik deed verse shelf primer van Bullseye op de plaat. Daarna stookte ik de glaasjes eerste met de verfzijde aan de bovenkant. Vervolgens draaide ik ze om en brandde ze nog eens op zijn kop. Ik was tevreden met het resultaat: alleen waar de verf dik was opgezet, was deze een klein beetje beschadigd.


Door aan beide zijden te schilderen krijgt het werk extra diepte


Uiteindelijk maakte ik het raam als volgt: ik schilderde contour en emaille op beide zijden van vijf glasstukken. Door aan beide zijden te schilderen krijgt het werk extra diepte en verandert het raam naar mate het licht in de ruimtes verandert. Deze stukken zette ik in lood om het paneel te maken. Ik gebruikte verschillende looddiktes, om het mooi te laten aansluiten met de contourlijnen. Nu hoefde ik alleen nog maar de paarse blaadjes te maken.



De juiste balans vinden tussen het glaspoeder en de fuse verf


Ik maakte een aantal testjes met helder glas, fuse verf, glaspoeder en paars glas. Ik had een paar monsters nodig om uiteindelijk de juiste balans te vinden tussen het glaspoeder en de fuse verf. Toen ik tevreden was met de resultaten stelde ik alle bloesemblaadjes samen en legde ze in de oven. Ik maakte gebruik van Oceanside COE96 glas. Ik zette de oven op full fuse. Nadat ze klaar waren lijmde ik ze met Wacker SilGel op het raampje. Nu was het paneel klaar.


Een klein project, maar het was superleuk om te doen


Ik was erg benieuwd hoe het er op zijn eindbestemming uit zou zien. Dit was een klein project, maar het was superleuk om te doen. Het gezin was er blij mee en blije klanten maken mij weer blij! Mijn volgende avontuur brengt me terug naar mijn roots: interieur- en meubel ontwerp. Maar daar meer over de volgende keer…




23 views

ATELIER DE LAMPION

This is the workshop of Evelien de Bruijn. A former architect who now focusses on glass art and architectural glass.

Atelier de Lampion is de werkplaats van Evelien de Bruijn. Voorheen architect en nu kunstenaar met een focus op glas in architectuur.

CONTACT

Atelier: Tollensstraat 3, 3035 NA, Rotterdam

Post: Kleiweg 228a, 3051 SN, Rotterdam

(0031) 6 24915363

edb@delampion.com

  • Facebook Black Round
  • Pinterest - Black Circle

COPYRIGHT ATELIER DE LAMPION 2017.