Vorig jaar trok een nieuwe familie in een oud huis in den Bommel. Eindelijk hadden ze een huis gevonden met een grote tuin en ruimte genoeg voor een baby, een atelier, een hond en hun katten. Het huis kon wel wat liefde gebruiken. Er moest een hoop werk verricht worden, maar ze kregen het voor elkaar om het verouderde interieur te veranderen in een sfeervol en licht huis. Ze vroegen mij om een raam te maken voor hun entree.
Hier voelen ze zich thuis
Dit gezin brengt graag veel tijd thuis door. Ze houden van een licht interieur, met veel wit en pasteltinten. Hoewel niet alle kamers zo groot zijn, voelen ze ruim en luchtig. The vader van het gezin heeft vroeger Japankunde gestudeerd. Dat vond ik leuk, want ik vind Japan best wel leuk (ik ben er zelfs ooit geweest! Yeeeh!). Dus liet ik me inspireren door Japans minimalisme en het gevoel van Thuis…
Japanse Kalligrafie
I ben beslist geen expert als het over Japan of kalligrafie gaat. Maar ik heb het altijd erg mooi en inspirerend gevonden. De zekerheid die je ziet in de verfstreken. Ik zou dat graag leren. Ik had ook wel Japankunde willen studeren! Maar ja, ik koos een ander pad. En dat bracht me hier. Ik zocht op het internet naar het Japanse karakter voor Thuis en vond dit: 家.
Artistieke vrijheden
Ik deed enkele pogingen om het karakter zelf te schilderen, zo goed als ik kon. Ik probeerde het in de juiste volgorde neer te zetten, zo zelfverzekerd als ik kon. Als onervaren ‘kalligrafist’ was het wel een beetje lastig. Uiteindelijk maakt ik een karakter waar ik tevreden over was. Ik was niet van plan om het zo ineens te gebruiken. Ik heb mijn artistieke vrijheden genomen om te werken met details van het karakter. Deze details gebruikte ik om verschillende ontwerpen te maken. Deze liet ik aan mijn klanten zien. Zij kozen een ontwerp dat ze mooi vonden. Ik kon aan de slag!
Aan de slag
In het ontwerp is het detail van het karakter in het zwart geschilderd. Het raam komt boven de voordeur en is de enige bron van natuurlijk licht in de hal. Ik moest opletten dat het niet te donker werd. I besloot om voor een blank glas te gaan met een vleug transparant zwart, wit opaal glas en een vleugje roze. Het roze is een verwijzing naar de pasteltinten in het huis. Het schilderen van het glas was het meeste werk. De streken moesten het juiste gevoel hebben. Het zetten van het raam was vrij makkelijk. Het waren maar een paar stukken in lood.
Binnenkort te zien!
In deze blog laat ik foto’s zien van het raam, zoals het nu in mijn atelier ligt. Vanwege corona moeten we even wachten tot het geplaatst wordt. Als het gedaan wordt, zal ik foto’s van het eindresultaat laten zien.
Kommentare