top of page

Mienke as Jenneken van Moorsel – Hemelaers

Model for Jenneken was Mienke. Her ideas about Jenneken painted a picture of her in my head. I imagined Jenneken as a storyteller. As a farmer, she had little free time and she couldn’t write. During cold evenings the family would gather around the fire and Jenneken would tell thrilling stories, that gripped everyone who listened. With the little that she had, she created a warm and welcoming household. Friends enjoyed a visit to the farm. Unfortunately disaster struck and the farm caught fire, not uncommon in those days. She was hit by a collapsing beam. Her father didn’t survive and Jenneken became paralised. I have no evidence for a fire, but her fathers death and the word ‘paralita’ behind Jenneken’s name in the register were my inspiration. Jenneken tried, but could not accept her situation. She became frustrated and desperate. Her dreams were over.

This portrait is a variation on so called ‘genre’ paintings with windows from the 17th century in Holland. It was a period of wealth in the west of the Netherlands, even for farmers. You can see this wealth in those paintings, that are full of symbolism as well. This painting is very plain, because in Brabant, the south of the Netherlands it was a time of extreme poverty.

Technique: Mixed media (stained glass, collage, acrylic)

Size: ca. 79 x 65 cm inc. frame

Mienke als Jenneken van Moorsel – Hemelaers

Mienke stond model voor dit portret. Dankzij Mienke’s ideeën over Jenneken, kreeg ik een beeld van haar. Ik stelde me voor dat ze in haar schaarse vrije tijd verhalen bedacht, maar omdat ze niet kon schrijven, vertelde ze deze aan familie en vrienden rond het haardvuur. Jenneken wist hoe ze met weinig een fijne sfeer kon creëren en mensen kwamen dan ook graag bij haar langs. Helaas sloeg het noodlot toe en na een brand, kwam ze onder een instortende balk terecht. Haar vader kwam om het leven en Jenneken raakte verlamd. Ik heb geen bewijs voor een brand, maar branden kwamen regelmatig voor. In het overlijdensregister staat ‘paralita’ achter haar naam. Hoewel ze altijd een doorzetter was geweest, was ze na het ongeluk wanhopig en gefrustreerd. Ze had nog zoveel gewild, maar ze wist dat het afgelopen was.

Het portret is een variatie op de genrestukken met raam uit Holland in de Gouden Eeuw. Daar was het een tijd van overvloed, ook voor boeren. Dat zie je in de genrestukken veel terug. Ook zitten ze vol symboliek. Dit schilderij is sober, omdat het in Brabant verre van welvarend was.

Techniek: Mixed media (gebrandschilderd glas, collage en acrylverf)

Afmetingen: ca. 79 x 65 cm inc. lijst

bottom of page