top of page

Selfportrait as Margriet Hemelaers

This is the story I imagined for Margriet Hemelaers who lived in Brabant in the 17th century: Margriet enjoyed long summer nights. She didn’t like waking up early. Somehow, she didn’t fit in. She didn’t find working on the land or at the house much fun. Her mother said that life wasn’t about fun. It sure wasn’t. It was mostly hard and dangerous. When they ventured outside the village they could get robbed and plundering soldiers demanded pay and food whenever they passed. She would hide with the children, afraid of what these soldiers might do. But there were good days too: Margriet enjoyed cooking and of all the women she knew, she made the best butter. On those long summer nights, she would sit outside with her sister Marieken and dream of different lives, as travelling merchants, as artists making beautiful statues in church or as rich spoiled widows.

Technique: Stained and leaded glass, sewed and printed linen in a composition of different collected materials

Size: 100 x 100 x 230 cm

Zelfportret als Margriet Hemelaers

Dit is het leven van Margriet Hemelaers, zoals ik het me voorstel. Zij is mijn voormoeder uit de eerste helft van de 17e eeuw. Een gouden eeuw voor Holland, maar niet voor Brabant. Op lange zomeravonden was Margriet het meest in haar element. Ze haatte vroege ochtenden. Ergens paste ze niet hier. Ze had geen plezier in het werk op het land of in het huis. Haar moeder zei dat het leven niet om plezier draaide. Margriet wist dat ze gelijk had. Op de paden buiten het dorp hingen soms rovers rond. Ze hadden ook al veel van hun oogst moeten inleveren voor de brandschatten, telkens als er troepen door het dorp trokken. Ze was dan zo bang, dat ze zichzelf, kleine Hendrick en Jenneken verstopte in huis. Ze hield van koken en maakte de lekkerste boter. Op die lange zomeravonden aten ze dan kleine stukjes kaas en kersen en fantaseerde ze met haar zusje Marieken over een ander leven, als marskramer of als kunstenaar die beelden voor de kerk maakt of als een rijke verwende weduwe.

Techniek: Gebrandschilderd glas-in-lood, naaiwerk en drukwerk op linnen in een compositie met verschillende verzamelde materialen

Afmetingen: 100 x 100 x 230 cm

bottom of page